انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
نشستی با نام "یاد بگیریم با هم زندگی کنیم" به مناسبت هفته جهانی گفتگوی ادیان در روز دوشنبه 25 شهریور از ساعت 17 و 30 دقیقه در مؤسسه گفتگوی ادیان واقع در خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه شهید طاهری، شماره 38 برگزار شد که در این نشست موبد دکتر اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن موبدان تهران، آرش آبایی از جامعه کلیمیان تهران، اسقف رمزی از جامعه آشوریان تهران و حجت الاسلام کاملان استاد دانشگاه مفید قم باشنده بودند و با هم به رای زنی پرداختند. در ادامه پیام انحمن موبدان به این نشست را می خوانید:
 به نام اهورامزدا ، خداوند جان وخرد
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان در نشست گتفگوی ادیانهومت ، هوخت ، هورشت ( اندیشه نیک ، گفتار نیک ، کردار نیک ) ااِوو پن تاو ، یو اشه ( راه در جهان یکی است و آن راه راستی است )
با درود به روان و فروهر پیامبران و خردمندان و راستی‌جویان و همه شهدای نیک ‌اندیش تاریخ که برای شناخت خدا و گسترش انسانیت در بین جوامع بشری کوشش نموده و جان خود را در این راه سپندینه (مقدس ) از دست داده‌اند. و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و جانشین ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و همه دولت‌مردان دین‌دار و دین‌یار و همه باشندگان در این گردهمایی فرهمند.
پیش ازهرچیز ،ازسوی خود وهموندانم در انجمن موبدان تهران وجامعه زرتشتی ، از جناب آقای حجت الاسلام سید محمد علی ابطحی رییس موسسه گفتگوی ادیان ، که این مجلس فرخنده را تشکیل و از اینجانب نیز دعوت به عمل آورده‌اند تا در این گرامی نشست « هفته جهانی گفت وگوی ادیان» با موضوع « یاد بگیریم، باهم زندگی کنیم » شرکت جسته و دیدگاه دین وفرهنگ خود را بیان دارم، سپاس گزاری می‌نمایم.
پیامبر باستانی ایران ، اشوزرتشت در «گاتاها » کتاب آسمانی زرتشتیان می‌فرماید : « به سخنان مهین گوش فرا دهید، با اندیشه روشن درآن بنگرید . هر مرد و زن خود باید راه خویش را برگزیند»
بی تردید برای آموختن هر پدیده‌ای بایستی یکسری اصول و موازین را به دقت شناخت و به آنها باورمند و پای بند شد، سپس اهداف را تعیین کرد و راه کارهای عملی رسیدن به هدف را برنامه ریزی و به اجرا گذارد . که اینجانب درمورد موضوع این جلسه، به چند اصل مهم اشاره می‌نمایم :
1. «باور»، « خلق وخو واخلاق ورفتار» می سازد. اخلاق»،« قانون» می نویسد و قانون »، امنیت و عدالت برقرارمی کند .پس تنها باورهای انسانی است که اخلاق انسانی وحق وحقوق انسانی را تعریف وتعیین و عدالت انسانی را در جامعه به بار می نشاند.
2. از نظر دانش لغت شناسی،« دائنای» اوستایی و «دیانای» لاتین و « دین ودیانت » عربی، جز مفهوم دانش درون و بیدارکردن وجدان انسانی معنی دیگری ندارد. وهر گونه برداشت دیگر از واژه دین، می‌تواند به یک برداشت شخصی و اختلاف برانگیز منتهی شود. درحقیقت دین‌دار کسی است که به همه انسان‌ها از هر جنس و نژادی که باشند، به یک دید نگاه می‌کند و با وجدان آگاه و بیدار انسانی، در پی شناخت راستی‌ها و استقرار خیر و نیکی در جهان است.
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان در نشست گفتگوی ادیان
3. دانسته های بشری ازچهار منبع تامین می شود،که آن ها را علوم «لدنی »، « منقول » و « معقول » و «عملی یا تجربی » می‌نامیم. باید توجه داشت که هرچند دامنه قدرت اندیشیدن درمغزانسان نامحدود است ، ولی دامنه فعالیت اندیشه، که بایستی از راه منطق و تجربه به حقیقت دست یابد ، بسیار محدود است . به گونه‌ای که تا به امروز هیچ دانشمند و فیلسوفی نتوانسته است به همه حقیقت حتا درمورد کوچک‌ترین پدیده عالم دست یابد.
برپایه سه اصل بالا که مورد پذیرش اندیشمندان دین‌دار و به یاری خدا باشندگان در این مجلس می‌باشد و بسیاری اصول پایه‌ای دیگر که همواره باید مد نظر همه حق‌جویان باشد ، براین باور هستیم که همه پیامبران با ارتباطی که خداوند با ایشان ، یا خود با ایزد منان برقرار نموده‌اند ، به حقایقی دست یافته‌اند که از چارچوب علوم عملی و تجربی بیرون است، وعلوم« لدنی» نامیده می‌شود. و باور داریم که در دامنه باورهای لدنی که بیشتر کار احساس و دل است، نمی‌توان همانند باورهای تجربی انتظار داشت که همه مردم جهان درهمه موارد به یک باور دقیقا یکسان دست یابند. از این روست که حتا در بین پیروان یک دین واحد هم مشاهده می‌شود که هر مذهب و فرقه‌ای به نوعی کتاب دینی مشترک خود را تفسیر و توجیه می‌کنند و سنت‌های گوناگون و ویژه‌ای را باورمند هستند و به اجرا می‌گذارند.
بنابراین برای« یادگیری باهم زندگی کردن» برهمه پیروان گوناگون ادیان ومذاهب شایسته است که حداقل به سه اصل زیر در حوزه دین همواره پای بند باشیم :
نخست : هرکز فکر نکنیم که همه حق تنها پیش ماست و کسانی که غیر از ما می‌اندیشند و باورمند هستند ، ناحق می باشند.
دوم : یاد بگیریم که به عقاید راستین و اندیشه برانگیز یکدیگر که از روی باورهای قلبی نیکو و احساسات پاک انسانی برمی خیزد ،احترام گزاریم.
ودوم : بیشتر به مشتر کات بین ادیان الهی که ، بسیار هم زیاد می باشد ، توجه کنیم و بپردازیم و از پرداختن به جزيیات اختلاف برانگیز جداً پرهیز نماییم .
امیداست که این مجلس باشکوه ،آغازی باشد بر همبستگی و هم اندیشی وهمیاری بیشتر بین پیروان همه ادیان تا به راستی یاد بگیریم که محیطی برابر و احترام‌آمیز و سرشار از انسانیت ایجاد کنیم و از باورهای نیکو و پسندیده یکدیگر بهره گیریم . تا به زندگی صلح آمیز و سراسر آرا مش و شادی و دوستی و همکاری ، توام با احترام متقابل، دست یابیم .
در اینجا از شما فرهیختگان می‌خواهم که با من هم آواشوید ، تا از خداوند بزرگ بخواهیم که همواره « خردمان را هشیار»،«وجدان‌مان را بیدار» و « مهر » را در بین ما پیروان ادیان و مذاهب گوناگون افزون نماید . تا کژ اندیشی و دروغ نابود ، همبستگی روزافزون و راستی پیروزگردد.
موبد دکتراردشیرخورشیدیان( رییس انجمن موبدان تهران)
دوشنبه 25 / شهریور / 1387 خورشیدی (3746 دینی زرتشتی)
موسسه گفتگوی ادیان-تهران

 

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate