انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

با هم همبسته باشید ، با همه اشوان و پاکان همبسته باشید ، با همه نیکوکاران همبسته باشید ، همیار و همیشه فرخ باشید ، و همیشه شاد و خرم و دارای آرامش پیروزمندانه باشید . با کم گناه همیار باشید ، با ثوابکار همیار باشید. (اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

بي‌ترديد امروز آذر ايزد و آبانماه، فروهر پاك اشوزرتشت و همه موبدان فرهيخته و ازجان‌گذشته تاريخ و فرهنگ زرتشتي و ديگر بهدينان دين‌دار و دين‌يار سرشار از شادي و سرور است كه باز هم موبدزاده تحصيل‌كرده و فرهيخته‌اي همچون دكتر مهراب وحيدي دانش دين آموخت و سنن و آداب كيش باستاني زرتشتي را فراگرفت و پس از گذرانيدن آزمون‌هاي لازم در انجمن موبدان به مقامي رسيده كه در مراسم فارغ‌التحصيلي او كه نوزوتي ناميده مي‌شود رسما به درجه موبدي برسد.

اين روز بزرگ و تولد تازه را به جناب آقاي دكتر مهراب وحيدي و خواهرها و خانواده گراميشان شادباش گفته و آمرزش روان براي پدر بزرگوارشان از درگاه اهورامزدا آرمان مي‌نمايیم.

اشوزرتشت پس از برگزيده شدن به پيامبري و دريافت حقايق دين صلاح را بر اين دانست كه در كتاب آسماني گاتها از هيچ طريقت و شريعتي سخن نگويد و اين دو بخش اجرايي كه كيش (مذهب) ناميده مي‌شود را به انجمن مغان كه به رياست خود تاسيس كرد سپرد. وظيفه انجمن مغان اين شد كه با توجه به حفظ اصول دين كه در گاتها آمده است تنها در دامنه دين و فرهنگ در دامنه زندگي روزانه مردم قوانين مذهبي (شريعت) بگذارند و اصول و فروع دين را به مردم بياموزند و باورهاي آرماني اشوزرتشت را به صورت عملي در جامعه پياده كنند و بگسترانند و هر زمان كه به طور انجمني(و نه به طور فردي) در انجمن موبدان در صورت نياز (و نه به هر بهانه‌اي) با مشورت با ساير ارگان‌هاي مسئول، فرشكرد كنند و تازه گردانند. از سال 1360 خورشيدي به سبب كم شدن موبدان اوستاخوان بخش اوستاخواني و اجراي آيين‌ها كه در طول تاريخ بر اساس سنت بر عهده موبدان بود، در دوره رياست موبد اردشير آذرگشسب - كه روانش شاد و يادش گرامي باد - در كنكاش موبدان تصويب شد كه علاوه بر موبدان، به بهديناني كه طبق مقررات انجمن موبدان تهران - كه تنها ارگان اداره‌كننده بخش مينوي (ديني و فرهنگي) جامعه زرتشتيان مي‌باشد - دوره‌هايي را گذرانيده و به مقام موبدياري مي‌رسند نيز محول گردد. به راستي كه اين تدبير بسيار موثر واقع شد و از آن پس موبدان به همراه گرامي موبدياران دين‌دار و دين‌يار كوشش دارند كه دين و فرهنگ را آن گونه كه بايسته و شايسته است نگاهبان باشند و به ياري اهورامزدا از هيچ كوششي دريغ ننمايند. 

نوزوتی موبد دکتر مهراب وحیدی - عکس از رامین شهزادی

موبدان در طول تاريخ به سادگي زيستند و هرگز براي خود خمس و زكات نخواستند و همواره از بهدينان خواستند كه داد و دهش خود را تنها اشوداد (وقف) آتشكده‌ها و زيارتگاه‌ها نكنند و تنها وقف گاهان‌بار و ساختن مراكز درماني و آموزشي و فرهنگي عام‌المنفعه نمايند تا به مصرف عموم برسد و نيازمندان از آن بهره گيرند. آتشكده‌ها را ساختند و در بناي آنها هرگز از تجملات استفاده نكردند بطوري كه تاكنون حتي در دوره ساسانيان كه دوره موبدشاهي ناميده مي‌شود هم نشنيده‌ايم كه مجمر آتش طلايي يا جواهر نشان در آتشكده‌اي برجاي مانده باشد و با وصفي كه مكاتب زيادي در دين زرتشتي وجود داشت يك دسته‌اي مرده‌هاي خود را در گور مي‌گذاشتند و دسته‌اي بر سر كوه (دادگاه) و اينگونه اختلاف سليقه‌ها در اجراي مراسم ديده مي‌شد و امروزه بين زرتشتيان هند و ايران و ساير كشورها هم ديده مي‌شود. چون اصول دين كه حفظ محيط زيست بود، رعايت مي‌شد. با وجود موبدان بزرگ و توانمندي مانند «زرتوشتروتمه‌ها، تنسرها، كرتيرها، مهراسپندها و فرنبغ‌ها»، مذاهب جديدي ساخته نشد به گونه‌اي كه در درازاي تاريخ 3746 ساله دين زرتشتي كه حداقل يكصد و بيست نسل از موبدان پاسدار دين و فرهنگ بوده‌اند، باز هم مشاهده مي‌كنيم كه دين ما مزديسني زرتشتي و كيش (مذهب) ما هم زرتشتي است.

 

تاريخ گواهي مي‌دهد كه همانگونه كه همه بهدينان چه دختر و چه پسر، وظيفه داشته و دارند كه فلسفه سدره و كشتي و اوستاهاي بايسته را بياموزند و سدره‌پوش شده با نيك و راستي زندگي كنند و همگام و همراه موبدان در پاسداري از دين و فرهنگ بكوشند، بر همه موبدزادگان نيز بايسته (واجب) است كه دانش دين بياموزند و اجراي آيين‌ها و مراسم را فراگيرند و پس از گذرانيدن آزمون‌هاي لازم نوزوت گشته به تكاليف و وظايف تاريخي خويش عمل نمايند و در پاسداري از آرمان‌هاي اشوزرتشت و ارزش‌هاي ديني و فرهنگي زرتشتي از هيچ كوششي دريغ نكنند.

ما زرتشتيان بايد به ياد داشته باشيم كه قبله ما نور است و پرچم ديني ما «آتش» كه نماد اشا (راستي و پاكي و عشق) است و سدره و كشتي كه از پارچه سپيد نازك تهيه شده و دربردارنده پيام اهورايي گاهاني است، نشانه بيروني ما زرتشتيان مي‌باشد. پس بر همه ما زرتشتيان است كه نور دانش را در خود گرد آوريم و آتش عشق و راستي و پاكي و مهر را در خود روشن نگه داريم و در راه خدمت به خلق و پاك نگهداشتن محيط زيست از هيچ كوششي دريغ نورزيم و در هيچ شرايطي از راه راست خارج نشويم و به مفاهيم ستودني هر روز ايزدي كه اوستا مي‌خوانيم و تحويل مي‌دهيم به درستي عمل كنيم و بر ضد آن مفاهيم روزها كه ديوي ناميده مي‌شود، با تمام توان نبرد نماييم و بيش از پيش به همازوري و همدلي و هم‌رواني با همه نيكان و وهان اهميت دهيم و نادانان را آگاهي بخشيم و از دروع و دروغ‌پرستان جدا دوري نماييم.

کسانی که تاریخ پر فراز و نشیب زرتشتیان را مطالعه کرده باشند، به درستی می دانند که نیاکان سخت کوش و مظلوم ما که توانسته اند در برابر همه گرفتاری های تاریخ و توهین و تحقیر و ظلم و تعدی بی شمار مقاومت نمایند تا این دین و فرهنگ اهورایی را پاسداری کنند و با این دقت و صلابت به نسل امروز برسانند، در شگفت می شوند. این به سه دلیل است، نخست موبدان اوستادان که به درستی در پی شناخت باورهای اشوزرتشت بودند و با نوشتن کتاب‌های کیشی (مذهبی) این دین و فرهنگ را آموخته و به دیگران آموخته اند و دوم موبدان اوشتاخوان که با از بر کردن اوستا و نوشتن آن با خط پرتوان دین دبیره که به راستی کامل ترین خط جهان است، از اوستا و فرهنگ زرتشتی به دقت و با تمام وجود پاسداری کردند و سوم بهدینان دین دار و دین یار با غیرت و با همت که از همه سنت های راستین و سپندینه در بیش از حد توان، نگهداری نمودند. پس بر زرتشتیان امروز نیز بایسته است که با تمام توان در حفظ همه بایسته ها کوشا باشیم و کتاب و سنت را در کنار یکدیگر پاسدار باشیم.

نوزوتی موبد دکتر مهراب وحیدی - عکس از رامین شهزادی

از تاریخ اورمزد و مهرماه 3746 دینی زرتشتی، اداره امور آتشکده تهران به عهده انجمن موبدان تهران واگذار شده است. امید است که بهدینان در مدیریت درست این مکان مقدس به انجمن موبدان کمک کنند. روز اردیبهشت امشاسپند هر ماه به زیارت آدریان بیایید، چراکه در ساعت 5 پسین اوستای دسته جمعی خواهیم خواند . پس از آن با صرف یک غذای سنتی به همازوری و هم اندیشی خواهیم نشست.

شایسته است که همه بهدینان هز انتقاد و پیشنهاد ودیدگاهی را در مورد مسایل دینی و فرهنگی دارند با انجمن موبدان تهران در میان گذارند و از هیچ یاری چه مادی و چه مینوی دریغ نکنید. بی شک در جهان امروز شناخت باورهای اشوزرتشت و گسترش فرهنگک زرتشتی به ویژه در بین جوانان و پژوهشگران و جویندگان راستی یکی از نخستین نیازهای جامعه است.

سی دی استوارم به دین زرتشتی، سرانجام پس از یک سال کوشش گروه موسیقی انجمن موبدان تهران به سرپرستی موبد دکتر تورج خدابخشی به سرانجام رسید و اکنون در اختیار سازمان های زرتشتی قرار خواهد گرفت تا در زمان لازم در مجالس زرتشتی از آن بهره گیرند.

در پایان بار دیگر نوزوتی دکتر فرهیخته و ارجمند، موبد مهراب وحیدی را شادباش گفته و امیدواریم که ایشان که اکنون سمت دبیری انجمن موبدان تهران را به عهده دارند، بتوانند بیش از گذشته در یاری رسانیدن به دین و فرهنگ زرتشتی و انجمن موبدان یاری رسان باشند.

 ایدون باد – ایدون ترج باد

موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (رییس انجمن موبدان تهران)
آذر ایزد و آبان ماه 3746 دینی زرتشتی، سالن خسروي 

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate