انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

پیام انجمن موبدان تهران به مناسبت فرارسیدن جشن سده

به خشنودی اهورامزدا

« به من به بخش ای اهورامزدا ی یکتا وبی همتا ، دانایی وتوانایی ازراه اشویی و برتری بوسیله اندیشه و گفتار و کردار نیک وتسلط برنفس برپایه مهر ورزی را » ( آتش نیایش )
روز مهر ایزد و بهمن ا مشاسپند ، جشن سده ، جشن گرامی داشت کشف ومهارآتش ، برهمه ایرانیان ،به ویژه زرتشتیان درهرکجای جهان که به سر می برند، فرخنده باد.
باورها و اندیشه های بشری را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود :
1. باورهای «واقعی یا رئالیستی» که بدنبال کشف وشناخت قوانین حاکم برطبیعت و اختراع روش های استفاده وبهره برداری از آنست .
2. باورهای « فرا واقعی » گه منافع ومصالح انسانی را مقدم بر منافع فردی وگروهی می شناسد، ازاین رو بر دریافت « راستی ها» تکیه دارد و کوشش میکند که درجهت درک حقایق و واقعیات و دورشدن از خرافات و توهمات گام بردارد و بدنبال سازندگی و بالندگی و رسانیدن همه انسانها ، به بالاترین درجه تعالی وتکامل می باشد .
3. باورهای « فرو واقعی » منافع فردی وگروهی را برمنافع کل انسان ها ، ارجح می شناسد، ازاین رو بر « دروغ» تکیه دارد و آدمی را از رسیدن به حقایق و واقعیات باز میدارد و خرافات می گستراند و فرومایه ساز و دیو ساز و اهرمن پرور است .
ایرانیان همواره به مفهوم راستین واژه « دین » که به معنی بیدارکردن وجدان انسانی است ،توجه داشته و کوشش کرده اند که اندیشه ها ی هومن و سپنته من و فروهرساز را درخود پرورش داده و از افکار ا هریمنی، بشدت دوری جویند و بیش ازاینکه به دنبال جمع کردن « پیرو » باشند ، به دنبال آموزش و گسترش «فرهنگ» بوده اند.

جشن سده 3746 - مارکار تهران پارس - عکس از مازیار هنگامی

آنگاه که ایرانیان درهزاران سال پیش آتش را کشف کردند و پس از ظهور اشوزرتشت ، دریافتند که خداوند یکتا وبی همتا ، شیدان شید یا نورالانوار می باشد و درهمه جا حاضر وناظر و یار وپشتیبان نیک اندیشان وراستی جویان است و به آن پایه ازدانش رسیدند که ازمیان صدها مواد موجود درجهان ، چهار آخشیج « آب وباد وخاک وآتش » ارزشی ویژه دارد و سه تای نخست یعنی آب وهوا(باد ) وخاک ، بدون وجود آتش ،غیر قابل استفاده می باشد.این چهار را مقدس دانستند وآخشیج آتش را بیش از همه گرامی داشتند .
پرسش سو یا قبله زرتشتیان « نور » است ، چرا که هیچ زرتشتی که وارد شهری می شود ازدیگر مردم نمی پرسد که آتشکده شهر درکدام سمت وسویی قراردارد، تا پرستش سو ی خود قراردهد ، آتش آتشکده از 17آتش یعنی آتش نیاکانی باضافه آتش 16 صنوف گوناگون آهنگر ومسگر ونانوا وغیره ، درست شده و حکم پرچمی بسیار گرامی و مقدس را برای زرتشتیان دارد.
وآموخیتم که چون آتش مقدس که نماد « اشویی » یعنی راستی وپاکی وعشق اهورایی است ، پلیدی را به اندیشه خود راه نداده ، « انسانی بیاندیشیم وملی کار کنیم و قومی زندگی نماییم » وبه حقوق حقه همه اقشار احترام گذارده ، هموار ه بسوی بالا رفته ، و دیگران را نور و گرما بخشیم و جز « راستی» نجوییم و جز « نیکی» نپو ییم .
واژه جشن ازریشه « یسن » به مفهوم حمد و ستایش خداوند آمده است . بنابراین باوراهورایی، برگزاری جشن و انجام برنا مه های شاد و آموزنده ، که موجب پرباری خرد و بیداری وجدان و شادی دلها و افزون بر آن، همازوری با بخردان و اندیشمندان می انجامد، را با شادمانی بسیار ، جشن می گیریم و نوعی سپاسگذاری از خدای یکتا میدانیم و می شناسیم.
ازآنجا که ایرانیان میدانستند که با کشف آتش بود که زندگی انسان شتابی چندین برابر گرفت ، بانور آن ، شب های تار تبدیل به روز گردید وبا گرمای آن بشر از سرما رهایی یافت و توانست به غذاهای پخته و متنوع دست یابد و با کمک آتش بو د که فلزات کشف شد و ابزار پیشرفته ساخته گردید و تمدن شکل گرفت. و بادانش امروزی نیز به درستی دریافته اند که هیچ ماده ای را نمی توان قابل استفاده کرده، مگر اینکه در مراحلی از روند تولید، از دل آتش گذرانید . روزکشف ومهار آتش را « سده »نامیده وجشن میگیرندو گرامی میدارند.
«جشن سده » که در روز پایان چله بزرگ وآغاز چله کوچک و پنجاه روز و پنجاه شب مانده به نوروز باستانی ، درروز مهرایزد و ماه بهمن امشاسپند برگزار می شود . همانند دیگر جشن ها ی بزرگ نوروز و مهرگان و شب چله ، منحصر به زرتشتیان نبوده و متعلق به همه ایرانیان ازهر رنگ ونژاد وقوم ومذهب ،می باشد. وتنها میتوان زرتشتیان رانگهبانان وپاسداران راستین این جشن وآیین باشکوه و فرخنده ایرانی دردرازای پرفراز ونشیب این کشور اهورایی دانست .
بزرگداشت جشن سده به ما می آموزد که « مهر » را هزاران چشم وگوش دهیم و به پیمانی که بسته ایم وفادا ر بمانیم و همواره آتش مهر و دوستی و عشق به هستی وهستی بخش را در دل های خود روشن نگاه داریم و درراه فراگیری دانش ورسیدن به « فره »ایزدی و اصل خویش ونورکل از هیچ کوششی دریغ نکنیم . « بهمن یا وهومن » به ما می آموزد که باتمام توان کوشش کنیم تا نیک منش ترین باشیم ، همواره « تن» را پرتوان ونیرومند . « خرد » را دانا وپویا و « وجدان » را هشیار وبیدار نگاه داریم .
روز مهر ازماه بهمن ، جشن سده ، جشن گرامی داشت کشف و مهار آتش توسط ایرانیان ، برهمگی شما باشندگان در این مجلس باشکوه و همه ایرانیان فرهیخته و فرهنگ دوست در هرکجا ی جهان که به سر می برند ، خجسته وفرخنده باد . مهر افزون . راستی پیرو ز . دروغ نابود باد .

موبد دکتر اردشیرخورشیدیان ، رییس انجمن موبدان تهران .
جشن سده .سالن مارکارتهران پارس
سال3746مزدیسنی . 10/بهمن 1387

 

 

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate