انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 


پیام انجمن موبدان به مناسبت پرسه همگانی اورمزد و اسفندماه

به خشنودی اهورامزدا


ایریستنام اروانو یزه میده یا اشونام فروشیو

با درود به روان وفروهر اشوزرتشت اسپنتمان و همه فرزانگان و پهلوانان و موبدان وبهدینان و پارسایان و شهدای جنگهای تحمیلی ، برعلیه مردم ایران زمین، در درازای تاریخ پرافتخار این سرزمین اهورایی. از درگاه اهورامزدا، برای درگذشتگان فرهیخته و پارسای سالی که گذشت و در این دفترچه ای که ازسوی گرامی انجمن زرتشتیان به چاپ رسیده، آمده است، ازدرگاه اهورامزدا شادی و آمرزش روان و برای همه بازماندگان و نیک اندیشان وراستی جویان ، آرزوی درازای زندگانی، سرشار از تندرستی و خوشبختی را آرمان می نمایم .
رسم است که در دو آیین پرسه همگانی، اسفندگان که بزرگداشت شهدای هجوم تازیان به ایران و پرسه تیرگان که روز بزرگداشت شهدای جنگ ایران وتوران و فداکاری بزرگ پهلوان ملی ایرانیان ، آرش کمانگیر می باشد، رییس انجمن موبدان وقت ، سخنرانی کند. ازاین رو اینجانب امروز درخدمت شما هستم ، تا در این روز خجسته اورمزد و اسفند ماه و آیین بزرگداشت روان وفروهر درگذشتگان پارسا ، با شما همکیشان عزیز در موردمسائل دینی و فرهنگی جامعه زرتشتیان ایران سخن گویم واز یکایک شما با شندگان در این مکان سپندینه و همه بخردان و فرهیختگان از زن و مرد و پیرو جوان،درخواست یاری نمایم. تا با یاری اهورامزدا وهمازوری یکدیگر بتوانیم روز بروز به ژرفای اندیشه های اشوزرتشت باآگاهی و شناخت بیشترپی ببریم و از هرگونه اندیشه های نا بخردانه وا هریمنی دوری جسته ، راستی ها و نیکیها را دریابیم و دانش و خرد و وجدان واخلاق و عشق ودوستی وانسانیت بگسترانیم .
بنا به گواهی تاریخ، اشوزرتشت پیامبرایرانی نخستین کسی بود که پی برد که« جهان» از دوبخش «گیتی» و«مینو» تشکیل شده وچنان این دو درهم آمیخته است که هرکرداری مادی، تاثیری مینوی دربرخواهد داشت. و دریافت که مرگ خاتمه زندگی نبوده ودرحقیقت زندگی مینوی روان پس ازمرگ نیزادامه خواهد داشت وپادافره ( ونه جزا) خود را چه دردوران زندگی گیتوی وچه مینوی دریافت خواهد نمود. براین باورپایه دینی، ما زرتشتیان مراسم « پرسه » می گیریم و مجلس «ختم » برگزارنمیکنیم. روسری وکلاه سپید می پوشیم و باشرکت فعال درمراسم پرسه، آمرزش و شادی روان را ازدرگاه اهورامزدا آرزو می نماییم . و همه روزه درنمازروزانه ازخداوند میخوانیم که به ما دانش و توانی دهد که بتوانیم ، چنان زندگی کنیم که گیتی مان باشد به کامه تن ومینویمان باشد به کامه روان. ما زرتشتیان باورداریم که فروهر درگذشته، پس ازمرگ به اصل خود که اهورامزداست می پیوندد و روان که مسئول تصمیم گیری های انسان دردوران زندگی است، روزچهارم پس از مرگ دردادگاه بسیارعادلانه اهورایی، با داوری ایزد « مهر » پیامهای مدعی العموم ایزد« سروش» وبا وکالت ایزدان « رشن » و«اشتاد» به انجام می رسد و ونا (گناه) و کرفه (ثواب ) انسان، پس ازسنجش با ترازویی مینوی به پادافره خواهد رسید.کرفه(ثواب) کاران در وهیشتم مینو (بهشت) وگناه کاران دراچیشتم مینو(بدترین مینو)و روان پس از سی سال به فروهرخوددر«گروسمان»(خانه نوروسرود) می پیوند وجاودا نه میشود. بهشت ودوزخ، دردین زرتشتی کاملا مینوی ومختص روان است و هیچ گونه جنبه مادی وفیزیکی ندارد.
اشوزرتشت چون دریافت برهمه هستی قانون «اشا» حاکم است و انسان پاک و بی گناه آفریده شده و از نعمت بی همانند «منه » (خرد) و «دائنه » (وجدان) برخوردار گردیده است . دریافت که انسان می تواند باشناخت قانون اشا و همسو و هماهنگ شدن با آن ، همه نارسایی های موجود درجهان را به رسایی و همه «شرها» را به« خیر»تبدیل نماید و با پیمودن هفت پایه امشاسپندان به آن درجه از شعور وآگاهی وخردمندی برسدکه «اهرمن» را شکست داده و« انسان را بسوی راستی وپاکی وجهان را بسوی پیشرفت رهنمون گردد» این عقاید دینی وبسیاری ازدیگر باورهای اهورایی نیک وانسانی دین زرتشت ، موجب شد،که زرتشتیان درطول تاریخ پرافتخارخود، همواره کمتربدنبال «پیرو» وبیشتر در پی شناخت و گسترش « فرهنگ » به معنای کامل کلمه دربین خود وجامعه انسانی بودند وهمواره منافع جمع را برمنافع فردی وقومی وفرقه ای برترشناختندونیکی گسترانیدند و براساس راستی زیست کردند . بطوریکه حتی امروز هم هرکس می شنود که ما زرتشتی هستیم، با دیده احترام به ما می نگرد و ما راراست کردارودرست کردار وصاحب وجدانی قوی وقابل اعتماد می شناسد. امیداست ما زرتشتیان امروزین نیزبتوانیم ازپیروان راستین اشوزرتشت بوده وجز راستی نه جوییم وجز نیکی نه پوییم. واین افتخاربزرگ اجتماعی را که دراثر قرن ها کار وکوشش و نیک اندیشی وخیرخواهی و مهرورزی ، نیاکان بافروشکو همان به دست آمده است، به فرزندان و آیندگانمان منتقل نماییم.
دراینجا لازم است به چند مورد اشاره کنم وازسوی خودو انجمن موبدان ا زشما گرامیان درخواست یاری نمایم :
1. ازسالها پیش کتابچه ا نجمن موبدان که بطور بسیارفشرده اصول دین وفرهنگ زرتشتی را آموزش میدهد،دراختیار بهدینان قرارگرفت و اکنون آخرین نسخه آن دردسترش شماست . بادقت مطالعه نمایید و با دیگران به گفتگو نشینید تا به عمق دین وفرهنگ خود پی ببرید و برخود ببالید و به نیاکان خود که با ا زخود گذشتگی بسیار از این دین وفرهنگ اهوارایی، پاسداری کردند، افتخار کنید.
2. تاریخ این کشوراهورایی را بادقت وبدون تعصب بامراجعه به کتابهای معتبر وانترنت به دقت بخوانیدو ببالید، درس گیرید.
3. از تارنگار انجمن موبدان تهران (www.anjomanemobedan.com) یا com یا ir یا org بهره گیرید و باانجمن موبدان خودتان درتماس باشید.
4. وظیفه انجمن موبدان، شناخت وپاسداری ازدین وفرهنگ شماست ، کارموبدان وموبدیاران اوستا خوان برگزاری دقیق ودرست آیینهای مذهبی درچهارچوب مقررات انجمن موبدان تهران است . باید همواره بیاد داشت که کار سنت ها درهمه فرهنگ ها، آوردن باورها به زبان ساده مابین مردم است و مهمترین عاملی که در درازای تاریخ پرازگرفتاری ما زرتشتیان ازجامعه ما محافظت کرده است،درک و پاسداری ازهمین آیین ها بوده است . دراینجا باید از همه موبدان وموبدیاران و بهدینانی که به هر نحوی به انجمن موبدان درجهت برگزاری هرچه بهتر وباشکوه تر آیین های مذهبی یاری رسان هستند، سپاسگذاری نمایم . واز همگی همکیشان میخواهم که هرگونه انتقاد یا پیشنهادی ازعمل کرد ما موبدان یا موبدیاران دارند، کتبا به انجمن موبدان بفرستید و راهنما باشید.
5. همکاری هرچه بیشتر وپررنگ تر، انجمن زرتشتیان ودیگرارگان های زرتشتی که اداره بخش اجرایی جامعه زرتشتی را به عهده دارند با انجمن موبدان تهران که اداره امور بخش مینوی (دینی وفرهنگی )جامعه بهدینان را بردوش دارد ، سبب افزایش توان مادی ومینوی هازمان زرتشتی خواهد شد. خوشبختانه این همکاری و همیاری بطور روزا فزونی، درحال افزایش است که امیدداریم که نتیجه بسیار پربارتری به بار آورد. همه بهدینان تکلیف انسانی ودینی داریم که به ارگان ها وبرگزیدگان خویش یاری رسان باشیم.
6. از سوی انجمن زرتشتیان تهران درحدود شش ماه پیش اداره امور آدریان تهران برطبق قراردادی مدون، به انجمن موبدان تهران واگذارشده است. امید است همه بهدینان با دهش و یاری مادی ومینوی خود در چهارچوب اصول وموازین قانونی به این مدیریت مهم، یاری رسان باشند ودر شهرهای دیگر نیز بتوانیم بایاری انجمن های زرتشتیان محل به وظایف مینوی خود عمل کنیم.
7. کلاسهای دین وفرهنگ انجمن موبدان ، درتهران ویزد وکرمان همه هفته برگزارمیشود. همه زرتشتیان ازهرجنس وسن ومقامی که باشند میتواننددراین کلاسها شرکت جویند. امید شرکت فعال واستقبال هرچه بیشتر وپربارتر شما گرامیان را داریم.
8. نخستین شعبه انجمن موبدان تهران،درچارچوب اساسنامه وآیین نامه وقانون،در استان یزد، در حدود یکماه پیش رسما آغاز بکارکرد. امیداست با همکاری انجمن زرتشتیان ودیگر ارگانهای زرتشتی وقانونی استان یزد ، تکالیف این شعبه انجمن به ویژه درشهر یزد که همه ساله بازدیدکنندگان بسیاری ازاماکن مذهبی ومراسم وآیین های مادیدن میکنند، با سرعت و دقت بیشتر ی به انجام رسد.
9. روز اردیبهشت هرماه ، روز زیارت آدریان است ، اوستایی دسته جمعی درساعت 5 پسین ، برگزار خواهد شد ، باحضور پرشور خود دراین روز خجسته دراین مکان سپندینه ، به شکوه این مجلس بیافزایید . روز ورهرام ایزد هرماه هم همانند همیشه به شاه ورهرام ایزد تشریف ببرید و بیاری اهورامزدا با خردو وجدان جمعی باهم همازور گردید .
10. انجمن موبدان که وظیفه اصلی آن پاسداری ازدین وفرهنگ زرتشتی است ،به هرپرسشی که درمورد مسائل دینی میشود، پاسخ رسمی وقانونی میدهد. بدیهی است که چون این پاسخ ها به فرد یا ارگان پرسش گر محدود نمیشود و جنبه همگانی دارد ،ازدید رسمی وقانونی«وچر یا فتوا » شناخته میشود. امید است همگی موبدان وموبدیاران ودیگربهدینان به این وجرها توجه کامل داشته وسرخود فتوا ندهند تاوحدت مدیریت مینوی جامعه نیز بیش از پیش برقرارگردد و همه بهدینان به هماهنگی بیشتر دست یابند.
11. جلسات هم اندیشی انجمن موبدان که کوشش می شود، با آگاهی پیشین ازموضوع مورد گفتگو، درمکان سپندینه آدریان تهران برگزار شود ، چنانچه با حضور همه بهدینان فرهیخته و اندیشمند به ویژه مسئولین ودست اندرکاران جامعه و به ویژه بانوان گرامی همکیش که نقش بسیا رمهمی درشناخت وپاسداری وانتقال دین وفرهنگ زرتشتی به کودکان وجوانان و آینده سازان جامعه دارند، به انجام رسد. نتیجه ی بسیار ارزشمندتر دربرخواهد داشت . خواهشمندیم دراین راه به هرترتیب که می توانید یاری رسان باشید.
12. برخی ها از طولانی بودن زمان زیاد اوستا خوانی گله مند هستند. انجمن موبدان براین باوراست که هردرگذشته ای برای نزدیکان وخانواده خود عزیز وگرامی بوده است و تمایل دارند که با اجرای درست مراسم، حق شناسی خود را بجای آورده وروان درگذشته خود را شاد نمایند. مطمئن هستیم که اگر همه بهدینان به حرمت روان ازدست رفته این نیم یا سه ربع ساعت را با سکوت و احترام به کلمات مانتره و سرایش اوستا، گوش دهند و کوشش کنند که به مفاهیم آن دقت کنند، بهره مینوی بی شماری خواهند برد.
همه شهدای راستین تاریخ و هریک ازاین درگذشتگان پارسا که این مجلس پرشکوه ، به یاد ایشان تشکیل گردیده، دردرازای زندگانی خود رنج های بسیارکشیده و زحمات زیادی را متحمل شده اند تا ازدین زرتشتی وفرهنگ ایرانی وکیان فردی وملی این مرزوبوم با تمام توان پاسداری نمایند و فرزندانی شایسته ونیکو و خردمند و با وجدان به جامعه تحویل دهند. روانشان شاد و یادشان گرامی باد.
برماست که کوشش کنیم بایادآوری خاطرات شیرین درگذشتگان، روانشان را شاد و بابهره گیری و پیروی از آموخته های نیک ایشان براشویی بیافزاییم. همازور بیم. همازورهما اشوبیم. دوراز ونا و وناکاران بیم.

ایدون باد. ایدون ترج باد.

موبد دکتراردشیرخورشیدیان. رییس انجمن موبدان تهران.
سالن ایرج . تهران . پرسه همگانی

اسفندماه . 3746دینی زرتشتی -1387 خورشیدی

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate