انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

با هم همبسته باشید ، با همه اشوان و پاکان همبسته باشید ، با همه نیکوکاران همبسته باشید ، همیار و همیشه فرخ باشید ، و همیشه شاد و خرم و دارای آرامش پیروزمندانه باشید . با کم گناه همیار باشید ، با ثوابکار همیار باشید. (اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

پیام انجمن موبدان تهران به فرخنده جشن اسفندگان. سازمان زنان زرتشتی

سپندارمزد واسفندماه 3746 دینی زرتشتی .29/11/1387 هجری خورشیدی

به خشنودی اهورامزدا

گرامی اعضای سازمان زنان زرتشتی

باشندگان ارجمند شرکت کننده دراین مجلس باشکوه


روزسپندارمزد ا مشاسپند و ماه اسفند « جشن اسفندگان » روز گرامی داشت مقام زن و مادر ، برشما خجسته و فرخنده باد .
ما زرتشتیان از نخستین ملتی هستیم که به وحدت وجود باورداریم و اهورامزدا آفریدگار یکتا وبی همتا را در همه جا حاضر وناظر می دانیم ومی بینیم و هر دو جنس زن و مرد را دارایی حقوق برابر می شناسیم و « او» خطاب می کنیم و برای همه انسان ها و طبیعت تقدسی یکسان قائل هستیم ، از اینرو روزهایی را که در سال برای گرامی داشت پدر ، مادر ، طبیعت ، پرند گان یا آتش و غیره در نظر می گیریم ، به روززایش یا درگذشت فرد ویژه ای اختصاص نمی دهیم وبرای این گونه گرامی داشت ها از روزهایی بامفهوم ماه در گاه شمار خود ، بهره می بریم . روز فروردین از ماه فروردین را روز بزرگداشت فروهرها ی نیاکان ، روزسروش ایزد و اردیبهشت ماه را روزپرندگان ، روز تیر از ماه تیرگان را روز گرامی داشت آب، روز مهر از ماه مهر را روز عشق وعهد وپیمان و... وهمین گونه ، امروز روز سپندارمزد از ماه اسفند را ، روزگرامی داشت مقام مادر و بانوان گرامی ، انتخاب کرده ایم.
درفرهنگ ایرانی ، « زن وزمین وزندگی» از یک ریشه و به مفهوم «زایندگی » می باشد ، بر پایه این باور ، ایرانیان « زن » را مظهر تولید وزایندگی درجهان می شناسند و زنان خود را « همسر » یعنی کسی که با شوهر ، سرش یکی است و « کدبانو» یعنی نور و مدیر خانه ، خطاب می کنند. از دید ایرانیان، زنان همانند زندگی و زمین ، دارای ازرشی بسیار ویژه و والایی هستند . مردان ایرانی دراین روز خجسته که ویژه بزرگداشت جایگاه مادر و زن می باشد و به روز مزدگیران مشهور بوده است ، زنان ودختران خویش را بزرگ می داشتند و به تخت می نشاندند و به ایشان هدیه پیشکش می کردند و کوشش داشتند که کارهای خانه را ، خود به جای بانوان انجام دهند.
زنان زرتشتی دردرازای تاریخ پراز نشیب وفراز این سرزمین اهوارایی پا به پا ی مردان در پاسداری از کیان ملی و دین وفرهنگ وآیین ها کوشیده اند . بسیاری از مادران تاریخ ایران، با تربیت کردن فرزندانی دلیر و شایسته و خردمند و راستی جو و نیکی افزا ، منشا ء اثری بی همانند بوده اند .فرهنگ ایرانی ارزشی بی همتا درجایگاه « مادر » قائل بوده است. سرزمین ایران سرشار از یلان وپهلوانان زن بوده و می باشد. که « گرد آفرید» و « رودابه» نمونه بارز آن درشاهنامه فردوسی می باشند . 2500 سال پیش، سردار سپاه نیروی دریایی خشایارشاه هخامنشی «آرتمیس » بانوی ایرانی بوده است. ایراندخت ها و پوراندخت های بسیاری درایران باستان به مقام قضاوت و پادشاهی رسیده وتاریخ ساز بوده اند . بانوان گرامی ومادران ارجمند امروز نیز ثابت کرده اند که در بسیاری اززمینه های علمی و دینی و اجتماعی و فرهنگی و نیز در بردباری وشجاعت هیچ کمبودی نسبت به مردان ندارند.
اخیرا برخی از نیک اندیشان ایرانی ، به حق کوشش دارند که ایرانیان را ازگرامی داشت روز عشق غربیان « والنتین » که هیچ ربطی به دین وفرهنگ ایرانی ندارد ، باز دارند و این روز بزرگ جشن اسفندگان را روزعشق ایرانیان معرفی می کنند . هرچند نفس کار بسیار اندیشمندانه و درست ومسئولانه است ، ولی امروز را از روی ناآگاهی انتخاب کرده اند . همه باشندگان دراین مجلس فرخنده و همه ایرانیان باید بدانند که روز عشق ایرانیان، روز مهر ازماه مهر و « جشن مهرگان » می باشد، چرا که « مهر » به مفهوم عشق و رزی همراه با پای بندی به عهد و پیمان می باشد و باید آموخت که به همه هستی و خالق یکتا وبی همتای آن ، عشق ورزید .عشق به همسر وفرزند و اعضای خانواده و فامیل و هم کیش وهم میهن و همنوع و همه مظاهر نیک موجود درطبیعت، به روز مهر ازماه مهر و« جشن مهرگان» اختصاص دارد و باید اجازه داد که « جشن اسفندگان » ویژه گرامی داشت جایگاه مادر و بانوان ارجمند و بزرگداشت زن و زندگی باقی بماند.
بی تردید سخن گفتن در مورد باورهای نیک و کم نظیر ایرانیان،آن گونه که شایسته است دراین فرصت کوتاه ، ناممکن می باشد. ازاین رو به این فشرده اکتفا می شود .
انجمن موبدان تهران ازهمه شما بانوان ارجمند وگرامی که در «سازمان زنان زرتشتی » به فعالیت مشغول بوده و کوشش دارید که درچهار چوب اساسنامه وقانون به وظایف و تکالیف دینی و اجتماعی خویش عمل نمایید . کمال سپاسگزاری را دارد . با فروتنی بسیار ، ازگرامی سازمان زنان می خواهیم که این روز بزرگ را به شناخت بیشتر و بزرگداشت زنان و مادران نمونه درجامعه زرتشتی پردازد و با ساختن نمایشنامه ها و پرداختن سرودهای روشنگرانه و یاد آوری گذشت ها وفداکاری های بانوان تاریخ ایران ، از جایگاه بلند زن تجلیلی راستین به عمل آورد و نقشی بسیار کارسازتر درتربیت دخترانی دانا و بانوانی خردمند وبافرهنگ و مادران نمونه بیشری درجامعه داشته باشند .
امیداست که همه ایرانیان به ویژه گرامی بانوان زرتشتی با مطالعه و پژوهش بیشتر ، باورها و فرهنگ نیاکانی را دریا بند و در آموزش آنها به کودکان ونوجوانان و آینده سازان این مرزوبوم ، گام های بلند تری بردارند. تا همه شایستگی ها دربین جامعه به ظاهر کوچک ودر معنی بزرگ زرتشتی، رشد وشکوفایی بیشری یافته و برراستی ها و نیکی ها افزوده گردد .
روز اسفند از ماه اسفند « جشن اسفندگان و روز زن » برهمه بانوان پاک نهاد و نیک اندیش ونیک گفتار و نیک کردار وفرهنگ دوست وراستی گستر ایران وجهان، خجسته باد.

مهرافزون . راستی پیروز. ایدون باد .
انجمن موبدان تهران. جشن اسفندگان . سازمان زنان زرتشتی . 3746 دینی زرتشتی

 

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate