انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

 

سالنمای زرتشتیان

انجمن موبدان در نامه ای که در ادامه می خوانید خطاب به دوهفته نامه امرداد نوشت که دستکاری در تقویم زرتشتیان به هیچ وجه مورد تایید انجمن موبدان تهران نیست.

به خشنودی اهورامزدا

سردبیر گرامی دو هفته نامه وزین امرداد
محترما همانگونه که آگاهی دارید، یکی ازمهم ترین وظیفه انجمن موبدان تهران ،اداره امور مینوی (دینی وفرهنگی ) جامعه زرتشتیان ایران و حفظ اصول دین وارزش های فرهنگ زرتشتی بوده و می باشد ، که در درازای تاریخ پرافتخار خود ، با تمام وجود کوشش کرده است که این اصل را در نظر داشته و دین داری و دین یاری را درجامعه افزون نموده و ا ز بدعت های غیراصولی و دین سازی و دین بازی (اشموغی ) به شدت جلوگیری نمایند.
و با سپاس از همه نیک اندیشانی که با دیدی خردمندانه و براساس وجدانی بیدار به همه جزئیات مینوی جامعه توجه داشته و برآن هستند که از راه راست و درست و به طریق مدنی برای درک درست و انتشار راستی ها کوشش نمایند . به آگاهی عموم زرتشتیان می رساند که با توجه به اینکه :
1. گاه شماری دینی در همه ادیان و مذاهب با گاه شماری رسمی کشور ، ارتباطی نداشته و الزام به برابر بودن این دو تقویم نیست .
2. براساس مدارک تاریخی گاه شماری « جلالی» ایران ازروی تقویم زرتشتیان برداشت شده و تنها در زمان سلطنت رضا شاه درسال 1304 بوده است که به دلیل ساده کردن تقویم جلالی، به شش ماه نخست سال خورشیدی یک روز اضافه شده است .
3. همه ادیان در جهان دارای تقویمی دینی ویژه می باشند که گاه شمارآنها مناسبت های مذهبی خود را تعیین می نمایند .
4. انجمن موبدان بنا ندارد که برای برابر شدن با روز ، دست از پاسداری از سنت های نیکوی زرتشتیان بردارد . بلکه تنها و تنها آیین (سنت ) هایی را قابل تغییر دانسته و می داند که موافق با دین وفرهنگ زرتشتیان نبوده و یا ثابت شود که برخلاف موازین دینی می باشد و با دلایل مستدله مردود باشد.
و ازهمه مهم تر این که : با مطالعاتی که انجمن موبدان تهران در این مدت با مشاوره با کارشناسان انجام داده است ، گاه شماری زرتشتیان ، از دقیق ترین و کامل ترین تقویم های جهان است.
نتیجه :
به دودلیل زیر :

یک : حذف پنجه و گاه گاتابیو و تغییر زمان روزها ، که از نظر دینی و امور مذهبی مشکلات بسیار زیادی را برای زرتشتیان به بار خواهد آورد.
دوم : گاه شماری زرتشتیان براساس دانش و خرد و منطق کاملا علمی می باشد .
دستکاری در تقویم زرتشتیان به هیچوجه مورد تایید انجمن موبدان تهران نبوده و نمی باشد.
با درود بر نیاکان با دانش و فرهنگ مان که توانستند با تکیه بردانش ستاره شناسی و فلسفه، این چنین گاه شماری دقیق و کارساز فراهم نمایند که موجب فخر ایرانیان و سربلندی زرتشتیان جهان می باشد

انجمن موبدان تهران
 
 
دریافت تصویر نامه
 
دریافت تصویر نامه
 
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate