انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
خوش آمد گویی موبدان به حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی - عکس از رامین شهزادی
پسین پنج‌شنبه بیستم تیر برابر با روز دی‌بدین و تیر ماه، گرامی نوه بنیانگذار انقلاب ایران، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی با گروهی از زرتشتیان دیدار كرد.در این نشست آیت الله موسوی بجنوردی )مسئول دایره المعارف بزرگ اسلام و مدیر گروه فقه پژوهشكده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و عضو شوراى عالى قضایى)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری (نماینده 4 دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) و آیت الله رحمت از همراهان نوه گرامی امام بودند و موبدان دکتر اردشیر خورشیدیان، رشید خورشیدیان، پدرام سروش‌پور، اردشیر مانکچی مانکچیان و اردشیر نمیرانیان به نمایندگی از موبدان ایران حضور داشتند. همچنین در میان دیگر باشندگان چهره‌های سرشناس جامعه زرتشتی چون دکتر اسفندیار اختیاری، دكتر بوذرجمهر مهر، بانو توران شهریاری (بهرامی)، اله‌یار دانشمند و شماری از هموندان انجمن زرتشتیان تهران به چشم می‌خوردند.
شماری از موبدان و باشندگان در نشست - عکس از رامین شهزادی

آغازگر این دیدار كه از ساعت 17 و در مكان نشست‌های انجمن برپا شد، خوش آمد‌گویی اله‌یار دانشمند (سرنشین گردش 40 انجمن زرتشتیان تهران) بود. در ادامه حاج آقا موحد (معاون پارلمانی) با اشاره به این که چهار سال است کمیته اقلیتهای دینی به طور جدی‌تر از گذشته تشکیل شده است، بیان کرد که این اولین بازدید حاج آقا سید حسن خمینی از مراکز اقلیت‌ها است. وی افزود : «اقلیت‌های مذهبی باید همگام با همه امت مسلمان کشور، در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شرکت داشته باشند، چون ما ملت واحده هستیم.»
سخنرانی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (سرنشین انجمن موبدان) - عکس از رامین شهزادی
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (سرنشین انجمن موبدان) دیگر سخنران این جمع بود. خورشیدیان معنی روز دی‌بدین را در گاهنامه زرتشتی توضیح داد و نیز در مورد آتش و نور سخنانی بیان كرد. متن كامل سخنرانی سرنشین انجمن موبدان تهران را می‌توانید در پایان این نوشتار بخوانید.
سخنرانی دکتر اسفندیار اختیاری(نماینده زرتشتیان در مجلس) - عکس از رامین شهزادی
در این نشست دکتر اسفندیار اختیاری(نماینده زرتشتیان در مجلس) نیز گفتارش را با یادكردن از روانشاد امام‌خمینی(ره)، جانباختگان راه میهن و روانشادان ماركار و ارباب كیخسرو شاهرخ آغاز كرد. اختیاری گفت: «ما در مورد اوقاف مشکل داریم که نیت نامه واقف اجرا نمی‌شود و با توجه به این که در دین اسلام هم وقف بسیار اهمیت دارد، این مورد نگاهی ویژه را می‌طلبد» نماینده زرتشتیان در مجلس، در ادامه خواستار رفع مشکلات موقوفات زرتشتیان و به ویژه آرامگاه‌های زرتشتیان شد.
اختیاری در ادامه با اشاره به ماده 881 مكرر قانون مدنی )که بر اساس آن کافر از مسلمان ارث نمی‌برد)، درخواست اصلی خود را اصلاح این ماده و از میان برداشتن تبعیض بین مسلمانان و غیرمسلمانان بیان کرد. او که این درخواست را از سوی همه هم میهنان مطرح می‌کرد، دست نوشته‌ای از آیت الله سید حسن خمینی یا آیت الله خامنه‌ای را برای حل مشکل لازم دانست.
در پی سخنان نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با اشاره به این که آیت الله موسوی بجنوردی از فقهای مسلم اسلام است، خواستار اظهار نظر ایشان در این زمینه شد. آیت الله بجنوردی نیز با ابراز خوشحالی از بودن در میان خواهران و برادران زرتشتی خود، گفت: «ما همگی بندگان خدا هستیم و هیچگونه تبعیضی بین بندگان خدا نیست». بروجردی ادامه داد: «ادیانی که طبق اصل13و 14 قانون اساسی اقلیت‌های كشور شناخته شده‌اند - یعنی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان- از همه حقوق عمومی و خصوصی برخوردارند. مالشان، جانشان و همه چیزشان در جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.»
وی افزود: «مبنای فقهی حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) این بود كه عنصر زمان و مكان دخالت در اجتهاد دارد. این متدی كه امام فرمودند برای مسائلی كه به طور طبیعی رخ می‌دهد خیلی مشكل‌گشاست و دست فقها باز می‌شود كه بتوانند مسائل روز را با توجه به زمان و مكان تجدید نظر كنند.» و برای حل شدن این مسئله و تجدید نظر آن قول مساعد داد.
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی - عکس از رامین شهزادی

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی به بیان سخنان خود پرداخت. وی به لزوم تكیه كردن پیروان ادیان الهی بر اصل‌های مشتركشان تاكید كرد و گفت: «طبیعی است كه این تكیه بر مشتركات مبنای تعامل بیشتر برای آینده بهتر می‌شود.» نوه امام چنین ادامه داد: «علاوه بر اینها، مسلمانان ایران و شیعیان وجه اشتراك دیگری با زرتشتیان ایران دارند و آن هم تكیه بر هویت ایرانی است. بسیار نكته مهمی است كه در تاریخ پس از اسلام، اسلام به هر جا كه رفته رنگ عربی به آنجا داده؛ حتا عراق امروز یا شمال آفریقا عرب‌زبان نبودند و عرب شدند، اما غنای فرهنگی ایران به گونه‌ای بوده كه اسلام به آنجا همراه با عربیت نیامده. اسلام آمده و اكثریت قریب به اتفاق این سرزمین را هم تحت تاثیر قرار داده اما با خودش عربیت را نیاورده و ایران آنقدر از غنای فرهنگی برخوردار بوده كه زبان و كلام خود را حفظ كرده است.» او در پایان گفت: «امیدواریم خداوند دل‌های همه اولیا و نیكان و پارسایان و پیروان راستین خود را به هم نزدیك كند. امیدواریم زرتشتیان بتوانند پیرو اندیشه و گفتار و كردار نیك در جامعه باشند.»
موبد خورشیدیان در مورد برخی از پرسش‌های نوه اما در مورد عقاید، اندیشه و شریعت زرتشتی توضیحاتی ارایهمی دهد - عکس از رامین شهزادی
سپس موبد خورشیدیان در مورد برخی از پرسش‌های ایشان در مورد عقاید، اندیشه و شریعت زرتشتی توضیح داد و صحبت بیشتر در این باره به زمان دیگری موكول شد.
بانو توران بهرامی در حال سرودن چکامه در مورد زبان ما كه وی آن را «بزرگترین هویت ملی ما» می داند - عکس از رامین شهزادی
در ادامه، بانو توران بهرامی نیز سروده‌ای را در مورد زبان ما كه وی آن را «بزرگترین هویت ملی ما» دانست، خواند
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان (سرنشین انجمن موبدان) به نوه امام دسته گل، کتاب گاتها و سکه یادبود فرهنگ زرتشتی پیشکش می کند- عکس از رامین شهزادی
در پایان این نشست نیز، كتاب گاتها و كتاب پرسش و پاسخ دینی موبد خورشیدیان به همراه یك دسته گل و سکه یادبود فرهنگ زرتشتی به نوه امام خمینی اهدا شد.
بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از آتشکده تهران و کتابخانه یگانگی پایان بخش این نشست بود - عکس از رامین شهزادی
بازدید از كتابخانه یگانگی و آدریان تهران پایان‌بخش این دیدار بود.
در بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از كتابخانه یگانگی موبد پدرام سروش پور درباره کتاب دست نویس پهلوی به نوه امام توضیحاتی ارایه می کند - عکس از رامین شهزادی
در بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از كتابخانه یگانگی موبد پدرام سروش پور درباره کتاب دست نویس پهلوی به نوه امام توضیحاتی ارایه می کند.
حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان درحال ورود به آتشکده تهران- عکس از رامین شهزادی
حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان درحال ورود به آتشکده تهران
بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از آتشکده تهران - عکس از رامین شهزادی
بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از آتشکده تهران
تصویری از حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی، خیره به آتشدان آتشکده تهران - عکس از رامین شهزادی
تصویری از حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی، در حال خیره شدن به آتشدان آتشکده تهران
در بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از آتشکده تهران موبد خورشیدیان پیرامون کتاب خرده اوستا به نوه امام توضیحاتی ارایه می کند - عکس از رامین شهزادی
در بازدید حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و همراهان از آتشکده تهران موبد خورشیدیان پیرامون کتاب خرده اوستا به نوه امام توضیحاتی ارایه می کند
تصویری از حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی زیر سردر ورودی آتشکده تهران - عکس از رامین شهزادی
تصویری از حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی ایستاده در زیر سردر ورودی آتشکده تهران
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate