انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

 

پیام انجمن موبدان تهران به سی امین دوره پیکارهای ورزشی جام جانباختگان زرتشتی

اَ یِ وُ پنتاو یو اشه

راه یکی و آن راستی است (یسنا 72 بند 11)

با درود به فر اشوزرتشت اسپیتمان و همه شهدا و جان باختگان راه ایران زمین، که در درازای تاریخ پر افتخار ایران زمین، موجب سرافرازی ایرانی، به ویژه زرتشتیان بوده اند. و با سپاس از گرامی اعضای کانون دانشجویان زرتشتی و یاری رسانان ایشان که با انرژی خستگی ناپذیر خود در شناخت و گسترش راستی و نیکی در بین جوانان زرتشتی کوشش می نمایند.

پوستر سی امین دوره پیکارهای ورزشی جام جانباحتگان

جوانان همکیش می دانند که ایرانیان زرتشتی کیش، از نخستین بنیانگذاران دانش پزشکی در جهان بوده و اشوزرتشت نیز خود درمان گر بوده اند. و از میان پنج رشته تخصصی پزشکی، دو رشته اشوپزشکی و مانتره پزشکی بر پایه آموزش های دین و فرهنگ اشوزرتشت، عمل می کرده است.
اشو بئشه زو(اشوپزشک)، راه و روش «بهداشت تن»، بهداشت روان و بهداشت محیط زیست را به مردم آموزش می داده است.
و کار مانتر پزشکان این بوده که همانند آیینه، باورهای علمی و اخلافی و هنجارساز مراجعین را از باورهای غیرعلمی و غیر اخلاقی و هنجارشکن جدا کرده، جلو دیدگان آنها آورند تا به این توانایی برسند که خود حقایق را از واقعیات و توهم جدا کنند و آموزش می داده اند که چگونه حقایق را بپذیرند. واقعیات را تغییر دهند و توهمان را از خود دور کنند.
امروزه بر همه جامعه شناسان ثابت شده است که خط راست نه تنها در ریاضیات که در دامنه دانش و اخلاقیات نیز کوتاه ترین راه رسیدن به همه آرمانهای انسانی است و پیام این آخرین بند یسنا (72 بند 11) که در بالا آمد، از علمی ترین و انسانی ترین پیام کتاب اوستا و آرمان زرتشتی می باشد که انسان را از دروغ که از نخستین پایه های کژاندیشی و کژ روی است، باز می دارد.
بی تردید از مهمترین پایه های استحکام هر جامعه، باورهای علمی (راست و درست) و اخلاقی (انسانی و نیک) است و دختران و پسران جوان که از آینده سازان هر هازمانی به شمار می آیند، بایستی به کمترین دانش لازم برای پرورش خرد که دیده فیزیک انسان را باز می کند و وجدان که دیده دل به انسان می دهد، مجهز کنند. و کانون دانشجویان زرتشتی با مدیریتی که بر این امر حیاتی انجام داده و می دهد، می تواند نقش بسیار اساسی تری در پیشرفت این آرمان بازی کند.
شوربختانه امروزه این دو رشته مهم پزشکی در دسترس عموم مردم نیست، ولی همه جوانان زرتشتی، همکیش، می توانند با مطالعه و فراگیری نه پایه دین و توجه کردن به بن پایه های آرمانی آیین (سنتهای) زرتشتی و به کار بستن همه مفاهیم علمی و اخلاقی و انسانی آنها، اشوپزشک و مانتره پزشک خود باشند.
بیایید که به بهداشت تن، بهداشت روان و بهداشت محیط زیست بیش از پیش توجه کنیم، و روزهای آدینه هر هفته هماهنگونه که بیش از روزهای دیگر، در آینه نگاه کرده و جسم خود را از آلودگی ها پاک می کنیم و ظاهر خود را آراسته می کنیم، در آینه دل نیز با دقت بیشتری نگاه کرده و سیرت خود را مورد بازرسی کامل قرار دهیم و اندیشه های علمی و انسانی و هنجارساز را در خود تقویت کرده و حقایق را از واقعیات و توهم جدا کرده و واقعیات را تغییر داده و توهمات را به دور ریزیم. که اگر با هم اندیشی هایی که در مکان کانون دانشجویان برپاخواهید کرد، با کمی تمرین در این کار، هر کدام خواهید توانست که پس از گذشت زمانی نه چندان بلند، اشوپزشک و مانتره پزشک خود باشید.


مهر افزون، راستی پیروز

موبد دکتر اردشیر خورشیدان

انجمن موبدان تهران

 
 
 
 
 
 
تازه ترين هاي تارنگار
 
   
 
 
پربيننده ترين ها
 
   
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate