انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

به خشنودی اهورامزدا
آگاهی نامه به همکیشان گرامی

روزگار نیک – همانگونه که میدانید، گاه شمار ما زرتشتیان، خورشیدی است، و از هزاران سال پیش تا به امروز، برپایه گردش زمین به دور خورشید، محاسبه شده و استاندارد گردیده است. یک سال خورشیدی ما زرتشتیان، به 12 ماه سی روزه، از ماه فروردین تا اسفندماه و یک گاه پنج روزه، به نام گاتهابیو، که از اهنود گاه آغاز و به وهیشتواش گاه، پایان می یابد. چون هر چهار سال یکبار، یک روز به این گاه پنج روز گاه شمار زرتشیتان افزون گردیده،بهیزک (خمسه مسترقه) بوده نام «آورداد (روز بخشش خداوندی اضافی)» نامیده شده، بخش می شود. و چون پرسش سو (قبله)ی ما زرتشتیان، نور می باشد، هر24 ساعت شبانه روز، در گاه شمار ما، از«گاه هاون» آغاز گشته و به گاه آشهن، پایان می یابد.
از سویی دیگر ما زرتشتیان، از کهن ترین زمان تا به امروز، همه ساله، درگاه اشهن، روز وِهِشتواِیش گاه آخر پنج روزه گاتابیو، ّبا برگزاری آینی بسیار مانتره (اندیشه بر انگیز اهورایی) ویـژه، بر پشت بام خانه و کاشانه مان به آتش افروزی پرداخته، به نماز ایستاده، با سرودن اوستا و نوکردن کشتی، با دست های برافراشته، به سپاسگذاری ( شکر گذاری) اهورامزدا خداوند یکتا و بی همتا پرداخته، به پیشواز نـوروز و آغاز ماه فروردین، به آرمان (نیت)، فروهر کردن دین (وجدان) مان، می پردازیم. دراین گاه خجسته، با خدای خود و فروهرهای نیاکانمان، پیمان می بندیم که در سرتا سر سال، اشو باشیم و اشویی کنیم و وهومنی پیشه گردانیم. با پیمودن گام به گام، هفت امشاسپندان که نماد هریک از آنها را، بر سر سفره نوروزی می گذاریم. «جز راست نجوییم و جز نیک نپوییم.» و همواره بکوشیم که بر میزان فرهیختگی و فرزانگی خود افزوده، از مَن یا شخصیت ذاتی خود، هومن و وهومن ساخته، خود را به بالاترین مرحله عرفان زرتشتی، که «سپنته من شدن» می باشد. رسانیده. به جز خدا نبینیم و به جز خدا نجوییم و با ابردانای هستی بخش (اهورامزدا)، یکی گردیده، نام نیک و جاودانه از خود برجای گذاریم.
نتیجه : برپایه اصول دین، آیین و فرهنگی کیش زرتشتی، که در بالا به بخشی از آن ها اشاره گردید. دیدگاه علمی و کارشناسی انجمنی (وَچَر)، انجمن موبدان تهران که بالاترین ارگان رسمی و قانونی اداره کننده امور مینوی (دینی، آیینی و فرهنگی) همگی شما بهدینان گرامی می باشد. :
زمان آتش پشت بام کردن امسال ما زرتشتیان، نیز همانند هرسال دیگر، گاه اشهن روز وهیشتواش گاه گاتا بیو، 3758 دینی گاه شمار زرتشتی، برابر با ساعت 12 شب تا سپیده دم بامداد، روز شنبه 30 اسفندماه 1399 هجری خورشیدی می باشد، که توسط همگی ما زرتشتیان، در هر کجای گیتی که به سر می بریم، انجام می گیرد.


فرارسیدن نوروز باستانی، این کهن ترین و دقیق ترین تقویم جهان، بر همگی شما گرامیان فرخنده باد.
با آرزوی سالی سرشار از تندرستی ، بهروزی وشادکامی همگان.

انجمن موبدان تهران رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

-----------------

 

-----------------

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate